Začin i prehranski dodatak u jednom

Kao i velik broj drugih biljaka i kurkuma se koristi kao začin i kao prehranski dodatak. Naime, kurkuma, turmerik ili indijski šafran je biljka iz obitelji đumbirki od čijeg korijena se dobiva začin. Ona je žute boje i aromatičnog ljutkastog, blago gorkog okusa. 

Kada se osuši, razvija aromu naranče i đumbira te dobiva ljutkast, gorak i mošusan okus. U Indiji se najčešće koristi u jelima od mahunarki, krumpira i povrća te jelima od ribe, janjetine i peradi. Osim okusom, jela obogaćuje i lijepom zlatnožutom bojom. U prošlosti se najčešće koristila kao začin, lijek i kao boja za tkanine.

Otkud žuta boja ovom začinu

Žutu boju kurkuma dobiva zbog boje njezina korijena koji se danas koristi i kao prirodna prehrambena boja za brojne proizvode i to pod šifrom E100. Upravo se zbog svoje boje ona često koristi kao zamjena za vrlo skupi šafran koji je sastavni dio indijskog curryja, odnosno mješavine 20-ak začinskih biljaka i sjemenki među kojima je kurkuma jedan od glavnih sastojaka.

Kurkuma kapsule
Kurkuma kapsule

Kurkuma i papar kao savršen spoj

Dobrobiti ove biljke prepoznate su još u davnim vremenima pa stoga ne čudi da je danas možemo pronaći i kao prehranski dodatak u obliku praha ili kapsula. Kurkuma kapsule najčešći su oblik u kojem se danas ona konzumira zbog svojih brojnih dobrobiti na zdravlje i tijelo.

Kurkuma prah
Kurkuma kapsule sadrže vitamine B3, B6 i folnu kiselinu

Osim za ojačavanje imuniteta, one se koriste i kao sastavni dio tretmana protiv upalnih bolesti poput artritisa ili kod probavnih smetnji. U njima je najzastupljeniji polifenolni spoj kutkumin koji ima velika antimikrobna, protuupalna i antimutagena svojstva. Također, sadrže i druge aktivne sastojke poput vitamina D3 i K2. 

Kurkuma kapsule nerijetko sadrže i papar koji u velikoj mjeri, uz pomoć aktivnog sastojka piperina, doprinosi apsorpciji kurkumina u tijelu. Znanstveno je dokazano kako piperin poboljšava apsorpciju kurkumina za i do 2000 % zbog čega je razumljivo da kurkumin bez papra nema jednaku učinkovitost kao kad je s njim.

Držite se preporučenih doza za konzumaciju

Znanstvenici su nakon brojnih istraživanja djelovanja kurkume na ljudsko tijelo donijeli zaključak kako preporučena dnevna doza suhog ekstrakta korijena iznosi od 0 di 3 miligrama po kilogramu tjelesne težine osobe, što je odobrila i Europska agencija za sigurnost hrane.

Video: Kurkumu uzimajte na ovaj,idealan, način!

Kada se ispituju učinci kurkume na zdravlje i tijelo, najčešće se to radi na dozama od 500 do 2000 mg dnevno. Svakako, iako je prirodna biljka, treba biti oprezan i držati se preporučenih dnevnih doza.

Od artritisa i dijabetesa do boljeg pamćenja

Brojne su prednosti kurkume na ljudsko zdravlje i tijelo, a neke od njih su:

  • poboljšanje pamćenja i koncentracije (preventivnom upotrebom mogu se spriječiti ili usporiti bolesti poput Alzheimerove ili Parkinsonove bolesti)
  • poboljšanje stanja poput depresije (kurkumin potiče sintezu neutrofnih moždanih faktora zaslužnih za prijenos moždanih signala)
  • prevencija staničnih oštećenja koja najčešće dovode do pojave tumora
  • ublažavanje probavnih tegoba
  • zaštita srca i kardiovaskularnog sustava (kurkumin, uz redovitu konzumaciju, kod zdravih osoba djeluje na smanjenje koncentracije tzv. lošeg kolesterola)
  • prevencija ili usporavanje stvaranja krvnih ugrušaka (djeluje na razrjeđivanje krvi pa se ne smije kombinirati s lijekovima poput aspirina ili varfarina)
  • pomoć kod artritisa (ima protuupalno djelovanje)
  • pomoć kod dijabetesa (nipošto se ne smije kombinirati s lijekovima koje piju dijabetičari jer imaju isto ili slično djelovanje koje može izazvati suprotan učinak)

Još malo vitamina

Već je nabrojan velik broj aktivnih sastojaka u kurkumi, a posebno su važni vitamini D3 i K2. Naime, vitamin D3 ima snažno djelovanje na koštani sustav jer održava normalnu razinu kalcija u krvi, kontrolirajući njegovu apsorpciju i ugradnju u kosti. Ukoliko se vitamin D3 uzima u većim dozama, preporuča se njegovo kombiniranje s vitaminom K2 koji preventivno djeluje na gubitak koštane mase, redukciju kalcifikacije arterija i regulaciju kolesterola. 

Preporučena dnevna doza ovih vitamina je do 100 mcg vitamina K dnevno u prehranskim dodacima. Na taj način postiže se optimalno zdravlje kostiju i kardiovaskularnog sustava. Dodatan unos vitamina K2 preporuča se osobama koje uzimaju preparate kalcijevog karbonata, kako bi se smanjila mogućnost kalcifikacije arterija i rizik od oboljenja od kardiovaskularnih bolesti.

Prehranski dodaci kao obvezan dio svake rutine

Prehranski dodaci postali su važan dio svakodnevne rutine sve većeg broja ljudi, pogotovo u vrijeme globalne pandemije. Oni su danas dostupni u obliku:

  • praha
  • tableta
  • kapsula
  • sirupa/emulzija
  • čaja

S obzirom da je cilj konzumacija što većeg broja vitamina u jednom dodatku prehrani, konzumacija kurkume ili kurkuma kapsula je odlična jer sadrži vitamine B3, B6 i folnu kiselinu. Osim toga, sadrži i minerale kalij, željezo i mangan pa su prehranski dodaci koji je sadrže odlično rješenje za postizanje vitaminskog balansa i zaštite zdravlja.